• ML

Begär, besvär och den sköna konsten att attrahera kunder digitalt


Tv-reklam, utomhusreklam, tidningsreklam, smart reklam, banbrytande reklam, dålig reklam, reklamavbrott – listan kan göras hur lång som helst. Men reklam är något som alla som vill nå ut med ett budskap, produkt eller tjänst, måste hålla på med. Och ja, det funkar för alltid finns det någon som behöver köpa en produkt eller tjänst eller som vill vara med i ett sammanhang där andra tycker likadant. På senare år har dock nyfikenheten på reklam och det sättet att marknadsföra varor och tjänster minskat. Den tidigare så unika svenska traditionen (för att ge ett exempel) att komma tidigt till bion för att se reklam (japp, det är sant så gjorde man förr) eftersom vi inte hade det i någon av de existerande två tv-kanalerna har inte samma dragningskraft längre. Numera zappar man bort reklamen och installerar en adblocker. Det här förändrade beteendet går hand i hand med utvecklingen av nya tekniska plattformar. Många läser och hämtar information digitalt istället för att bläddra i telefonkataloger, tidningar och reklamblad och det ska gå snabbt. Köpbeteendet har också ändrats – med hjälp av internet jämför man priser, kollar funktion och design innan själva köpbeslutet fattas.

Digital sälj- och marknadsföring skapar nya möjligheter

Allt detta har öppnat upp för organisationer och företag att jobba med sälj- och marknadsföring digitalt eller med content marketing som det också kallas. Det är inget nytt under solen, kundtidningar, webbkampanjer, och företagsbloggar har ju funnits länge men på senare år har det blivit alltmer vanligt för organisationer och företag att jobbar strategiskt med detta. Att kommunicera i olika digitala kanaler och att samla följare till egna plattformar så som hemsidor, Facebook och Instagram är ett etablerat sätt att öka både nykundsinflöde och vinst.

Smit förbi ointresse genom att vara relevant

Varför då? Vad vinner man på det? Jo, man kommer förbi ointresse och hittar de personer som faktiskt vill veta mer om det man säljer eller erbjuder. Genom att bygga upp kanaler och dela med sig av relevant och intressant information kan företag och organisationer få ett inflöde av potentiella kunder och finnas i deras medvetande nästa gång det är dags för ett köp. När det här fungerar blir det en bättre balans mellan produktion och nykundsrekrytering. Det är också ett bra sätt att sälja för den som tycker att att ringa kallt bara känns obekvämt eftersom de flesta är bra på att dela med sig av kunskap men långt ifrån alla är duktiga säljare.

Hur gör man?

Oavsett om man väljer social media, en egen blogg eller betald marknadsföring så är grundprincipen den samma: dela med sig av relevant och sann information om det man säljer eller om ett närliggande ämne. Genom att bjuda på kunskap och vara en ”expert” inom det egna området kommer företag och/eller privatpersoner som är intresserade av er tjänst/produkt att hitta dig/er. Genom att bygga en kundbas och skapa en långsiktig relation finns man i köparens medvetande när det är dags för att investera i konsulttjänster, kontorsmöbler, tandblekning, träning, nya lokaler eller vad det kan vara.

På den här bloggen ger vi tips om hur man gör just detta.

#Digitalmarknadsföring

ML&Helén
Innehållsmarknadsföring och lärande

ml@mlohelen.se

 tel: 072-527 20 22

  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon