• ML

Hur gör man för att toppa en Google-sökning?

Uppdaterad: jan 14


I dag är ”att googla” ett vanligt sätt att ta reda på saker. Och det gäller allt från barnsjukdomar till att anlita hantverkare eller göra en läppförstoring. Så en hemsida är ett bra sätt att attrahera kunder och medlemmar. Saken är den att det finns miljarder andra webbplatser inom samma bransch med liknande innehåll, bara ett sökord bort. Då gäller det för den som vill synas att komma högt upp i sökmotorernas resultatlistor. Frågan är hur man gör det? Det korta svaret är genom att ha en blogg och/eller hemsida med ett kvalitativt, relevant och unikt innehåll som uppdateras ofta som en del i att SEO-optimera de texter som man publicerar på nätet.

Det lite längre svaret är att en sökmotor, som exempelvis Google, har hundratals parametrar som styr möjligheten för människor att hitta just din hemsida vid en sökning. Varje sökmotor har robotar som automatiskt går igenom och katalogiserar varje webbsida. Programmet, eller roboten, gör ett index över webbplatsens innehåll som sparas och tas fram varje gång en sökning görs. Vid en sökning utgår roboten från två saker: vilka sidor matchar sökordet? Vilka av dessa sidor har mest relevant innehåll? De webbplatser som uppfyller detta bäst kommer högst upp i listan. Och att ligga högt i en söklista är ett måste för att generera trafik eftersom man, enligt Googles egna mätningar, bara klickar på de fem översta. Det är därför man behöver sökmotoroptimera sitt innehåll (content) något som allmänt kallas SEO.

On page och Off page

Det finns två sätt att göra det: On page och Off page. On page är sådant som du själv kan påverka som till exempel: text, bild, rörligt och bildbeskrivningar. När det gäller själva texten handlar det om att jobba på liknande sätt som inom journalistiken med research, rubriker, ingresser och brödtext. Men också att använda sådant som understrykningar och kursivt för att markera ord och meningar. Annat som påverkar hemsidan ranking i söklistor är webbplatsens namn, dess domän, undersidor, att ditt innehåll är unikt och inte kopierat från någon annan för då hänvisas söksiten till ursprungskällan, vilka sökord som finns i sidinnehållet, hur ofta webbsidan uppdateras, länkar mellan webbplatsens olika sidor, laddningshastighet, webbhotell och IP-adress. Men för att det ska finnas en möjlighet att komma högt i en söklista måste det också gå att toppa rankningen genom att matcha olika saker som människor letar efter dvs. deras sökord. För att företagets eller organisationens hemsida ska få så många träffar som möjligt behöver ni beskriva det ni gör, tjänster eller varor, på ett läsvärt och pedagogiskt sätt. Kanske låter det självklart men det kan vara lätt att glömma bort när man ska skriva lockande och lagom långa texter till hemsidan.

Välj rätt ord använd synonymer

Det är också bra att hålla koll på ord som är ”överanvända” (det kan man göra genom att själv googla de ord man vill ha som sökord) och så kan man i sin unika webbsidetext använda en synonym eller båda orden. Ett annat sätt att toppa söklistor är genom att matcha så kallade longtail-sökningar. Alltså en kombination av fler ord som ger en mer specifik sökning som till exempel ”Vad ska man tänka på när man sökoptimera sin hemsida undrar ML&Helén”. Till skillnad från en mer generell sökning som ”SEO”. Många som arbetar med SEO ser en högre konverteringsgrad på longtail-sökningar eftersom den som gör sökningen letar efter någon specifikt. Det här är också ett sätt för mindre företag med mindre hemsidor att hamna högt i söklistor. Det här tankesättet är också bra att använda när det gäller annonsering som betalas per klick. Då vill man ju nå potentiella köpare genom att tydligt kommunicera vad annonsen är för men inte betala för allt för många klick som inte leder till köp.

Off page

Off page är sådant som du inte kan påverka som t.ex. länkningar till din sida. Alltså vilka ord som länkas, delning via social media, klickbeteende eller andra sidor inom samma ämne/bransch. Därför är det så viktigt att innehållet på din webbplats är unikt, att det händer saker t.ex. via en blogg, både som en service till företagets kunder och följare men också ett sätt att toppa söklistor. Avslutningsvis några råd. Där kan man utgå ifrån "God is in the details" ett ofta använt citat från arkitekten Ludwig Mies van de Rohe (författaren Gustave Flaubert som ska ha sagt "The good God is in the detail" också bra) när det gäller sökmotoroptimering där detaljer och noggrannhet är av största vikt. Mies van de Rohe var också den som myntade begreppet ”Less is more” och det tankesättet kan man applicera när det gäller alla typer av texter för webben. Det återkommer vi till i en annan bloggpost. Nu till tipsen.

  • Använd egenproducerat unikt material i så långt de går. Att kopiera från andra hemsidor ger varken hög ranking eller bygger förtroende. Det gäller text, bild och rörligt. Skriv om texter på ditt sätt och om du använder andras material, länka och ange ursprungskällan.

  • Korrläs alltid. (Vågar vi verkligen skriva det där? Innebär väl automatiskt att denna postning är full med korrfel). Tänk på att det är otroligt få människor här i världen som kan korrekturläsa sina egna texter. Be gärna en kollega eller annan person som finns tillgänglig att kolla texter innan publicering. Har du ingen som kan hjälpa till så finns det lite bra trix att använda för att se sina egna skrivfel – ändra textstorlek, läs igenom hela texten högt och ändra sådant som inte låter bra eller saknar flyt. Ändra typsnitt och korrläs, skriv ut texten och korrläs och kanske det allra bästa låt texten vila över natten, skriv ut och korrläs på morgonen med fräsch hjärna. Och deppa inte ihop om det finns fel även efter publicering. Det är ju lätt att ändra.

  • Beskriv och räkna upp allt ditt/ert företag erbjuder. Alla produkter, tjänster, unik kunskap som ni har.

  • Skapa en hemsida som är aktuell och ”levande”. Uppdatera lite då och då. Det attraherar både besökare och sökmotorer.

Barcelona paviljongen en av Mies van der Rohe's byggnader. Foto: Robert Lopez


ML&Helén
Innehållsmarknadsföring och lärande

ml@mlohelen.se

 tel: 072-527 20 22

  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon