• ML

Digitalisera ditt företag – ett sätt att expandera


Artificiell intelligens, robotar, smarta hem, sakernas internet, webinars, podcast och e-learning är några exempel på hur olika delar av vår vardag har digitaliserats. Att ta till sig kunskap via olika skärmar eller att prata rakt ut i luften för att hitta bilnycklarna, kolla shoppinglistan eller ringa någon är helt normalt. (Och kanske en lättnad att äntligen får använda rösten när så mycket av vår kommunikation sker med text och/eller bilder).

Gång på gång påminns vi om att människor vill förenkla tillvaron och gärna skaffa sig grundkunskaper eller får individuellt anpassade tips, påminnelser och annat via digitala plattformar. Några exempel på det är: appar med läkartjänster eller träningsappar och webinars.

Ur ett företagsperspektiv ger det här stora möjligheter. Man kan till exempel sälja en tjänst, en kurs eller föreläsning som man redan producerar till ett längre pris och nå fler kunder utanför både bekvämlighetszonen (!) och den geografiska zonen. Den digitala produkten kan funka bra både som en fristående och/eller som en instegsproduk för att bygga upp en relation. Gå en spännande kurs eller ta del av ett webinar och BAM så blev ni kompisar.

Onboarding är ett annat hett område som passar utmärkt att digitalisera. Om man vill vara lite mer bjussig och effektiv än att skicka ett mejl eller sms går att hälsa välkommen och förklara lite om ”det hele” till både till medarbetare och kunder så är en mikrokurs ett bra alternativ. Det finns mycket forskning som visar att kreativitet och interaktivitet ökar lärande. En kurs som är lätt att ta till sig och som låter användaren vara aktiv ökar alltså resultatet av utbildningen. ”Att göra rätt saker” för att jobba effektivt har man ju hört så många gånger men faktum är att en prioritering och fördelning av arbetsuppgifter skapar både en bättre arbetsdag och lönsamhet. Så finns det något av det ni gör redan i dag som går att omvandla till en digital vara eller tjänst? Eller är ni experter på något som skulle funka utmärkt som en Master class eller online-kurs som kan locka nya och fler kunder och öka intäkterna? Här kommer lite tips för hur ni kan göra för att undersöka om det här är något för er.

Börja med att göra en nulägesanalys och se vart den leder.

  • Vad kan ni göra baserat på hur er verksamhet ser ut idag? Finns det t.ex. en del av en process som är densamma för alla kunder? Har ni kunskap som går att omvandla till ett webinar eller en online-utbildning som är så pass attraktiv att ni kan ta betalt för den? Eller kan det vara en bonusprodukt/instegsprodukt som attraherar nya kunder och bygger en relation?

  • Finns det något internt, t.ex. introduktion eller kunskap som skulle behöva komma alla medarbetare till godo? Kan ni bjuda på någon kunskap i form av en kurs eller användbara tips som kompletterar er produkt? Finns det något som ALLA era kunder frågar om? Ja, då är det innehållet i er onboarding.

  • Vad har ni för tid att använda för en digital expansion? Hur ser verksamhetens beläggning ut över ett år? Hur är den fördelad över året?

  • Vad har ni för kunskap och resurser att genomföra er idé? Har ni någon som är bra på att förklara det ni gör på ett inspirerande och tydligt sätt? Gör research och se vad som redan finns. Inspireras och se vad som går att göra. Ta med aspekter så som hur väl detta stämmer med er idé, vad som krävs i tid, pengar, kunskap, lokal etc.

  • Fundera ut en potentiell målgrupp: Vilka skulle ni kunna vända er till?

  • Gör en marknadsundersökning via något av era forum i sociala media och ta reda på vad folk vill ha/saknar/vill betala.

  • Vad skulle ni kunna ha för upplägg som ger kunskap och lyfter fram er USP?

Tänk på att:

Inte konkurrera ut er själva så att alla era kunder bara köper er digitala produkt. Att produktionen bör matcha ert varumärke.


0 visningar

Innehållsbyrån
Innehållsmarknadsföring och lärande

ml@mlohelen.se

 tel: 070-467 36 32

  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon