• ML

CTA, Opt-in, Lead scoring och andra nyttiga begrepp

Uppdaterad: jan 14


Jisses, vad glada vi är för att vi fick reda på det där!

Inom digital marknadsföring finns det en rad begrepp som kan vara bra att känna till. I den här bloggposten tittar vi närmare på några och vad de står för.

Innehållsmarknadsföring som också kallas för content marketing. Det kan vara aktiviteter på hemsidan, en blogg eller i sociala medier, nyhetsbrev eller sms. Innehållet kan till exempel berättas via text, rörligt alltså bildspel eller filmer, bilder, ljud i form av poddar eller en ljudfil. Syftet med detta är att dela med sig av innehåll som har ett värde för potentiella kunder eller medlemmar för att vinna deras intresse och få det att leda till ett köp.

Call-to-action (CTA) är olika sätt hjälpa kunden framåt i köpprocessen. Ett exempel på det är "köpknappar" i en Facebook eller Instagramannonser eller på en hemsida. Det här är mycket effektivt eftersom man direkt kopplar ihop svaret på en webbsökning med det som personen letade efter. Genom ett knapptryck är det lätt att köpa. Extra bra fungerar det om det också är lätt att betala. Opt-in innebär att man "optar-in" följare genom att "tratta" in dem, eller funnels som det också kallas, från ett relevant och intressant innehåll som leder till landningssidor där man kan göra ett aktivt val att köpa något eller att följa till exempel en blogg.

Digital annonsering är helt enkelt köpt marknadsföring på sociala forum som till exempel Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Google och LinkedIn. Den typen av annons betalas oftast per klick eller visning utifrån en budget som man sätter själv.

Leadsgenerering handlar om att skapa köpintresse för de produkter och tjänster som företaget säljer. Innehållsmarknadsföring och digital annonsering är sätt att skapa leads men man kan också jobba med mer traditionella kanaler så som exempelvis mässor, events, reklam, PR och telemarketing.

Marketing automation är en mjukvara som läser av kundernas elektroniska fotspår och som sorterar och analyserar utfallet av publiceringar och utskick. Systemet sätter poäng på de olika aktiviteterna och gör en så kallad Lead scoring genom att mäta sådant som:

  • Hur många öppnade/läste mejlet.

  • Vilka som gick in på webbplatsen och vilka sidor besökarna tittade på.

  • Hur länge de var kvar där.

  • Vilka som fyllde i sina mejladresser.

  • Vilka som på andra sätt visade ett intresse.

De som har gjort flera eller alla saker får en högt score och är varma leads alltså potentiella köpare. De som inte har gjort några aktiviteter blir kalla leads. Då kan man hitta andra sätt eller ämnen att kommunicera med dem och se om de går att locka dessa kalla leads till att bli varma. Det här kan man självklart göra utan ett system men då får man själv följa upp de digitala fotspåren till exempel med hjälp av verktyg som Google analytics.


Innehållsbyrån
Innehållsmarknadsföring och lärande

ml@mlohelen.se

 tel: 070-467 36 32

  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon