• ML

Surely, not Everybody was Kung Fu fighting och andra snärtiga rubriker


Att sätta en rubrik som lockar är en konst i sig. Det här är något som kvällstidningarna är experter på. Vem minns inte ord som nakenchock eller slukhål? En annan rubrik som jag läste nyligen som fastnade var ”Objektet som får Hemnet att koka”. Den har verkligen allt, avslöjar lagom mycket, en oväntad men lockande användning av välbekanta ord, refererar till något som så många sägs ”knarka” dvs Hemnet och ger bilden av hur det kokar. Men den filtrerar också effektivt bort alla som inte är ett dugg intresserade av Hemnet. Liksom den rubrik på den här bloggposten (som vi inte har hittat på tyvärr utan den är skapad av Nadika Svanberg). Den som känner till låten som rubriken refererar till drar kanske på mungipan, om inte så är den förmodligen helt obegriplig. Det vill säga man klickar bort.

Vad kan då det här vara bra för när det gäller digital marknadsföring och kommunikation?

Jo, att skriva lockande eller klickbara rubriker är väldigt användbart när det gäller mejlmarknadsföring eller poster och reklam i sociala media. Det finns många tips och trick för det här. Vi har samlat våra bästa som förhoppningsvis hjälper er att skriva riktigt bra rubriker.

1. Skapa ett intresse

Rubriken ska tala om vad det handlar om men en bra rubrik ska också väcka nyfikenhet.

2. Kort Håll det kort och kärnfullt. Titta på publiceringsplatsen och anpassa efter den. Se till att få med det viktigaste så att innehållet ändå framgår.

3. Konstatera och begränsa antal

Bra trix: att konstatera något och att använda siffror.

Här är några exempel: ”De fem bästa sätten att bli gravid!", eller ”5 bästa sätten att bli gravid” för att använda kvällstidningsspråk. Då man gärna blåser på med siffror.

”7 steg mot en plattare mage”.

”3 måsten i sommargarderoben”.

4. Udda siffror

Många anser att udda tal lockar mer än jämna. Kanske är det som med extrapriser?

Så som: 99 mysiga stugor snarare än 100 mysiga stugor eller 9999 kronor jämfört med 10 000.

5. Snärtiga ord och uttryck Använd gärna snärtiga och nyskapade ord eller dessa på innovativa sätt. Gärna med lite udda kombinationer i en mening som till exempel tidigare nämnd Hemnet som ”kokar” som också är en bra bild.

6. Håll det aktuellt Vad händer framöver? Kommande vecka eller något som just har inträffat? Det kan man plocka in i rubriken/ämnesraden. ”Så här bygger du den bästa sommarverandan” eller som en fråga ”Vill du också bli av med din pollenallergi?”

7. Även det negativa funkar

Konstigt nog så funkar också det negativa, så som att peka ut faror som lurar runt hörnet.

Några exempel:

De 5 vanligaste misstagen!”

”Det du INTE ska skriva i ditt cv”

”Felen du aldrig vill upprepa”.

Även om det här ofta används i rubriker är det bra att fundera ett extra varv på hur det påverkar varumärket i stort.

8. Provocera eller använda humor?

Kan fungera men det är bra att tänka på att rubriker och ord uppfattas så olika beroende på person och situation. Och som sagt alla har ju inte hört Kung Fu Fighting och funderat över om verkligen ”alla” höll på med Kung Fu.

Lycka till!


Innehållsbyrån
Innehållsmarknadsföring och lärande

ml@mlohelen.se

 tel: 070-467 36 32

  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon